Tiada Kata Yang Dapat Diungkap Bila Kaabah Didepan Mata

SAYU sebak bahkan ramai yang menangis ketika melihat Kaabah. Itu reaksi spontan sesetengah artis tanah air, terutamanya para artis, Sulaiman Yassin dan Aaron Hashim yang menghancurkan dek teruja Kaabah yang menjadi kiblat mereka selama ini di depan mata.

Mat Over (lima, kiri) dengan Harun Hashim (tujuh, kiri) bersemangat melakukan umrah pertama. PHOTOS ADAM SALLEHP

Sebelum melangkah memulakan tawaf, mutawif ustaz Hashim Ahmad sudah berpesan kepada setiap jemaah agar berjalan memandang ke bawah selepas keluar dari penginapan.

Masing-masing berdebar-debar mengatur langkah, sesudah 15 minit berjalan dan sebaik Kaabah sudah berada depan mata, barulah Hashim meminta mereka mendongak dan memandang Kaabah, langsung ada yang terpaku serta melaungkan,” Ya Allah, ya Tuhanku” terus berderai air mata.

Selain Sulaiman dan Harun, 21 penggiat seni lain begitu bersemangat untuk melaksanakan umrah pertama, sekalipun kepenatan mengharungi tujuh jam perjalanan dari Madinah ke Makkah hampir tujuh jam.

Program Umrah Penggiat Seni ini adalah inspirasi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan direalisasikan oleh Yayasan Perdana Ummah (YPU), Yayasan Mustika Kasih (YMK) dengan kerjasama Pejabat Perdana Menteri.

Pengumuman aktivis seni ke Umrah pada 26 Januari disempurnakan oleh Penasihat Perdana Menteri, Prof Datuk Seri Dr Khairil Annas Jusoh, turut menghadiri Pengerusi YPU, Datuk Rizal Mansor.

Mereka dijangka pulang ke rumah pada 6 Februari.

Artis penuaan diberikan kerusi roda dan pembantu yang mudah untuk melakukan ibadah umrah yang lebih sempurna seperti Hamid Gurkha, Tawil, Zaiton Sameon, Aida Agil, Mama Kamalia dan Sahara Yaacob.

 

Sumber: hmetro

Apa Kata Anda?