7 Tips Dapatkan Badan Ideal Untuk Lelaki

Lelaki pada zaman ini pastinya ingin tampil lebih maskulin dan macho. Mereka bijak berhias dan lebih peka dalam menjaga penampilan diri serta kesihatan.Namun begitu, masalah berat badan sering menjadi sebab golongan lelaki malas untuk bersiap dan memperkemaskan diri.

Terdapat banyak cara praktikal yang boleh diamalkan untuk lelaki mendapatkan berat badan ideal dan sempurna. Berikut tujuh tip kurus khusus buat lelaki yang terlebih berat badan.

  1. WAJIB BERSENAM

Untuk menurunkan berat badan, perkara utama yang harus dilakukan adalah bersenam secara berkala. Anda perlu lakukan senaman kerana lemak-lemak lelaki selalunya sukar untuk dipecahkan melainkan melalui senaman yang berterusan. Antara senaman yang boleh menguruskan badan ialah joging, berenang dan berjalan kaki. Untuk memecahkan lemak yang tebal, anda perlu lakukan senaman kecergasan dan senaman berat di gim.

  1. AMBIL PEMAKANAN SEIMBANG

Pilihlah diet makanan  yang seimbang dalam kuantiti yang sedikit. Jauhi gula, karbohidrat, makanan segera atau makanan yang diproses, selain makanan berlemak dengan pengambilan yang terlalu banyak. Pilihlah buah-buahan yang segar dan yang paling banyak memberikan nutrisi seperti anggur hitam, plumstrawberi atau buah pic.

  1. BIARKAN PERUT RASA LAPAR

Jika ingin menguruskan badan dengan cara yang cepat dan selamat, anda akan sentiasa berada dalam keadaan yang lapar iaitu berpuasa. Selepas anda melakukan senaman atau ketika ingin berbuka puasa, jangan makan terlalu banyak. Perut yang sentiasa lapar bermakna lemak-lemak anda sedang dibakar untuk ditukarkan kepada tenaga. Kaedah ini jika dilakukan secara konsisten akan menghasilkan kesan yang amat menakjubkan.

  1. UBAH GAYA HIDUP

Tinggalkan gaya hidup anda yang negatif kepada hidup yang lebih bermakna dan menyeronokkan. Contohnya, jika anda selalu bermain permainan video terlalu lama, banyak tidur atau lepak sambil menonton televisyen, berhentilah segera dan ubah perangai buruk tersebut. Tukarkan aktiviti tersebut dengan aktiviti yang lebih seronok seperti menolong ibu membuat kerja-kerja rumah, menukang, berkebun, memanjat gunung atau keluar beriadah dengan berjalan-jalan di taman.

  1. BERHENTI MEROKOK

Tahukah anda, rokok atau seumpamanya mengandungi bahan kimia tinggi yang akan melemahkan anda secara fizikal dan mental? Jadi, kuatkanlah semangat untuk berhenti dari terus-menerus menghisap bahan kimia demi kelangsungan hidup yang sihat dan berpanjangan. Kehidupan anda bukan sahaja semakin sihat, malah anda juga dapat menyimpan duit dan berjimat cermat.

  1. TIDUR YANG MENCUKUPI

Tidur yang tidak teratur dan tidak cukup membuatkan badan mudah lesu sekali gus membuatkan berat badan bertambah. Dapatkan jumlah tidur yang cukup sekurang-kurangnya enam jam sehari. Tidur yang cukup dapat membantu anda untuk lebih relaks dan mengawal kadar metabolisme tubuh badan.

  1. MINUM AIR PUTIH SECUKUPNYA

Petua yang cukup mudah dan murah ini sangat berkesan untuk menurunkan berat badan kerana ia tidak memiliki kalori, karbohidrat atau protein. Bagi anda yang suka mengambil minuman berkalori tinggi seperti minuman bersoda, mocha, kopi atau teh dan air berkalori lainnya, anda dinasihatkan agar menggantikan air berkalori kegemaran anda dengan air putih.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! LM

 

Sumber : PesonaPengantin

Apa Kata Anda?